fa 3 mesos

EDITORIAL | Zona de Baixes Emissions: salut o populisme?

Electrificar el parc d’autocars de TMB equival als vehicles que volen evitar que entrin a la ZBE. Populisme o salut?

Electrificar el parc d’autocars de TMB equival als vehicles que volen evitar que entrin a la ZBE. Populisme o salut?

Avui entren en vigor les sancions per incomplir la normativa de la Zona de Baixes Emissions, que us detallem en aquest article. L’objectiu és forçar la renovació del parc de cotxes antics i abaixar el volum del trànsit rodat de Barcelona en un 20% diari. Així es vol baixar el nivell d’emissions a la capital catalana, que fa dues dècades que superen els nivells permesos.

Sobre el paper queda molt bonic però realment el que fa és castigar les famílies de classe treballadora que, a falta d’un transport públic de qualitat i que arribi a tots els racons del país, s’han de desplaçar en el seu vehicle a la feina per minimitzar el temps de trajecte. I no tothom es pot permetre comprar un cotxe cada deu anys.

Beneficia a les empreses perquè no s’aplicaran les mesures a furgonetes, camions i autocars fins d’aquí a més d’un any. Els vehicles scomercials són les que fan més quilòmetres, per tant contaminen més. I ja no parlem dels autocars del transport públic o dels despropòsits dels creuers.

Baixar les emissions serà guanyar amb salut, però no ens estarem equivocant d’objectiu?

L’Agència de Salut Pública de Barcelona calcula que hi ha entre 300 i 800 morts anuals relacionades amb la contaminació. No només cal parlar de morts sinó que la salut de tots els habitants de Barcelona es veu ressentida afectant més el que tenen problemes pulmonars i cardiovasculars.

És evident que cal reduir la contaminació, però són els cotxes particulars els causants de la contaminació? O el que es busca és relaxar el trànsit rodat d’unes infraestructures que fa 30 anys que no es millora? Perquè des de l’Ajuntament no s’ofereix una ajuda per canviar de vehicle a aquelles persones que ho necessitin?

Perquè si realment es vol reduir la contaminació, no es fa un pla per renovar tots els autocars públics de la ciutat perquè sigui tots elèctrics? El 2018 TMB va treure a concurs el subministrament de combustible (dièsel) per a la seva flota de 1.300 autobusos dient que necessitaven 68 milions de litres per quatre anys (17 milions de litres anuals) que és la mateixa contaminació que els cinquanta mil cotxes que es volen reduir (podeu veure els càlculs aquí).

Tags:
Comparteix la notícia a les xarxes socials:

______________

L’Alerta necessita el vostre suport

L’equip de l’Alerta està formada per persones que fan aquesta tasca de forma voluntària. Degut a l’augment de visites ens hem vist obligats a apujar les capacitats del servidor, per tant tenir més despeses que no podem cobrir només amb la publicitat. Amb una petita aportació de forma completament segura pots ajudar-nos a continuar la nostra tasca.

Us podeu fer subscriptors de l’Alerta en aquesta pàgina.

Tens dubtes? Totes les respostes en aquest post!

Ets una empresa? Anuncia't a l'Alerta!

Altres notícies que et poden interessar
4 4 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments